336x280-1-1474365393.jpg

Jóga nidra má být hluboce uvolňující, jasnovidný prožitek. Má dva stupně. V tom prvním dosahujeme relaxovaný, příjemný stav. Je cenný k regeneraci nervového systému. Druhý stupeň je pak vlastní jóga nidra. Vědomý spánek. Mysl máme bdělou, ovšem své okolí nevnímáme. Dostáváme se do hluboké jógové relaxace. Jak toho můžeme dosáhnout?
Jógový spánek
Jsou dva způsoby. Níže je trochu přiblížíme. Ale začněte tím, že si najdete klidné místo, kde je sucho, přiměřená teplota, není tam vítr nebo průvan. Také takové, kde vás nebude obtěžovat např. hmyz, hlasité zvuky, telefon apod.. Je to důležité, protože rychlé vytržení z tohoto stavu může být nebezpečné pro vaši psychiku. Dále je při tomto cvičení důležité, aby vaše hlava (v sedu tvář) směřovala vždy k severu. Půlhodinka dobře praktikované jógy nidra se vyrovná několikahodinovému spánku. Nebudete trpět nespavostí a ten „normální“ spánek bude ještě účinnější.
 

„Spánek“ v lehu

Položte se na záda, hlavou k severu, v pozici šavásana. Dýchejte klidně, v rytmu 8 4 8 4. To znamená nádechy a výdechy na osm dob a zastavení dechu v pauzách na čtyři doby. Provádějte do uvolnění a potom nechte dech plynout vlastním rytmem a soustřeďte se na čakru solaru plexu. Představu, že z ní vychází proud energie a rotuje ve směru hodinových ručiček nejdříve v malých, po několika minutách větších kruzích. Kruhy nakonec zahrnují celé vaše tělo. Nakonec vycházejí vzhůru spirálově. Zastavte se v bodě asi ve výšce 15 cm nad temenem hlavy a držte ho asi půl až tři minuty ve vědomé relaxaci. Měli byste být uvolnění, ale zároveň vědomí, bdělí. Potom spirálu „otočte“ a směřujte dolů do solaru, nyní proti směru hodinových ručiček. Nacházíte se v hlubším stupni nidry a prožíváte naprosté uvolnění! Vnímat tělo začnete asi po 20 minutách. „Probouzejte“ ho pomalu ať se vyhnete závrati!
jóga a buddha

„Spánek“ ve vzpřímeném sedu

Použijte jeden z jógových sedů. Seďte tak, abyste byli tváří k severu. Postupujte tak, jak je výše popsáno v případě jóga nidry v lehu. Bod, na který se v tomto případě budete soustředit bude umístěn na vrcholu spirálového kuželu, nad hlavou. Udržujte ho v pozornosti po dobu celého prožitku jóga nidry, tentokrát cca 12 minut. A „probouzejte“ se opět velmi pomalu!

Jógový spánek
Ohodnoťte příspěvek
" "